Patrik Hedlund

Patrik Hedlund

Patrik Hedlund

Snygg & Smart, från topp till tå med Patrik Hedlund

Inlägget där vi tar farväl av Groomingbloggen och trimmar sömnen

Patrik Hedlund  |  Publicerad 2012-07-04 11:13  |  Lästid: 1 minut

Vi tackar Groomingbloggen med tre starka hej.

Välkommen till nya Snygg & smart-bloggen. Jag kommer fortsätta skriva om grooming, men också mer om hälsa – det som i betydligt högre grad än skönhetsprodukter bestämmer hur vi ser ut.

Låt oss inleda med en av de viktigaste angelägenheterna under rubriken hälsa och skönhet: SÖMN!

Morgonmänniska eller nattuggla? Här är mina tips för ett piggare du.

Nattugglish
(Du har svårt att komma upp på morgonen.)

  1. Planera in roliga saker på morgonen – När jag var i tioårsåldern flög jag upp ur sängen när jag visste att jag skulle till Gröna Lund. Använd samma psykologiska trick i vuxen ålder. Träna, möt upp en kompis för frukost eller gör något annat kul på morgonen.
  2. Förbered morgonrutinerna – Morgonen blir friktionsfriare om du kvällen innan har fixat frukost, packat väskan och lagt fram de kläder du ska ha.
  3. Få in solljus – I tusentals år har vi gått upp när det blivit ljust och lagt oss när mörkret kommer. Du blir alltså piggare av ljus på morgonen. Öppna persiennerna direkt eller investera i en sån där väckarklockslampa som väcker dig med ”naturligt ljus”.


Morgonmänniska
(Du blir trött på eftermiddagar och kvällar.)

  1. Skit i spriten – Du sover sämre när du är onykter. Undersökningar har visat att sömnen blir av mycket sämre kvalitet och att man vaknar upp mer än dubbelt så ofta som om man är nykter.
  2. Kartlägg tröttheten – När på eftermiddagen eller kvällen brukar du bli trött? Gardera dig vid dessa tidpunkter genom att till exempel äta något energirikt, ta en fika eller en kort promenad.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2012-07-04 14:44