Annons

Snyggare!
Patrik Hedlund skriver om skönhet, grooming och de bästa produkterna för Café.

 

Fem sätt att undvika bakfyllan

Nyår närmar sig. Kan det här bli den festkväll som följs av den minsta bakfyllan på länge? Minska oddsen för det genom att lära dig det här:

1. Rök inte
Nej, det är ingen myt. Nu finns det ”bevis” på att rökning bidrar till bakfyllan. Läs mer här om du inte tror mig.

Annons

2. Var vältränad
Människor med mer muskler har mer vatten i kroppen, vilket innebär mindre bakfylla. Det går att jämföra med att hälla alkohol i en kanna med vatten. Ju mer vatten i kannan, desto mer utspädd blir alkoholen.

3. Ta inte en värktablett innan läggdags
Gör du det måste din stackars lever bryta ner både alkoholen och värktabletten under natten. Det blir således lite väl svettigt för Mr. Lever och nedbrytningsprocessen tar längre tid.

4. Drick inte mörka spritsorter
Länge ansett som en myt, men relativt ny forskning visar att vissa ämnen, som det finns avsevärt mer av i till exempel whisky och bourbon än till exempel vodka, ger värre bakfylla. Läs mer här.

5. Ät inte kaninmat
Jag har alltid trott att nyttig mat, som sallad, innan utgång ger en lättare bakfylla – mindre skit för levern att deala med, tänkte jag. Fel! Fett absorberar nämligen alkohol och saktar ner dess väg ut i blodet. Läs mer här.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar